Ahad, 6 Januari 2013

Foto: Ngeri! Pasar Paling Berbahaya di Dunia Ada di Thailand


Sekilas pandang, Pasar Maeklong di Thailand terlihat sama seperti pasar tradisional lainnya, menjual buah dan sayuran. Tapi ternyata, pasar ini adalah yang paling berbahaya di dunia. Bayangkan, letak dagangannya cuma 2 cm dari rel keretapi.

Pasar Maeklong atau yang juga biasa dikenal dengan nama Pasar Kereta Api Maeklong adalah pasar tradisional di Samut Songkhram, Thailand. Pasar ini dikenal sebagai yang paling berbahaya di dunia. Bukan kerana barang yang dijualnya, tapi kerana lokasinya yang sangat dekat dengan rel kereta api.


Jika biasanya pasar hanya mengambil lahan di bantaran rel, sekitar 5-10 meter dari rel, tapi pasar ini cuma perlu 2 meter untuk mengadakan lapaknya. Bukan hanya itu, pedagang di sini juga mendirikan khemah hingga ke tengah rel. Lalu, bagaimana jika keretapi datang?

Seperti yang detikTravel lihat dari laman Migrationology, Khamis (3/1/2013), Pasar Maeklong seperti akan 'membeku' saat keretapi datang. Para pedagang dan pembeli seakan sudah lali dengan semua itu. Begitu sirine berbunyi tanda keretapi akan datang, semua bersiappi. Sedangkan penjual akan merapihkan khemah mereka.


Uniknya, khemah yang mereka buat memang sengaja didesain untuk boleh dilipat. Mereka hanya perlu menggotong tiang khemah jauh dari rel. Sedangkan barang dagangannya tidak ada yang diubah.

Keretapi akan berjalan pelan, sekitar 15 km/jam. Bahagian bawah keretapi hampir menyentuh barang dagangan di pasar ini. Para pendagang seakan sudah fasih menaruh barang jualannya agar tidak terkena keretapi, walau hanya dengan jarak 2 cm dari rel.


Setelah keretapi melintas, para pedagang akan membuka lagi khemah mereka. Pembeli berdatangan, aktiviti pasar normal kembali. Para pembeli akan menjadikan rel sebagai jalan setapak untuk mereka, berpindah dari kedai yang satu ke kedai lainnya.

Sebenarnya, sudah berulang kali pemerintah setempat berusaha mengusir para pedangang. Tapi apa boleh buat, penjual di pasar ini mengaku mereka sudah menempati tempat ini lebih dulu jauh sebelum rel dibuat, yaitu pada tahun 1905.

Setiap harinya, pasar ini akan dilalui keretapi sebanyak 7 kali. Pagi hari ada 4 keretapi yang lalu, dan bakinya tengahari dan petang hari. Para pedangan seperti sudah hapal dengan jadual perjalanan keretapi. Jadi, mereka sudah siap untuk merapikan tkhamahnya. Apakah anda berani berbelanja di pasar ini?.(*)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan