Selasa, 2 Julai 2013

Senarai 3 Pokok Paling Tua Di Dunia

Bristlecone Pine 4200 tahun



Pohon cemara atau pine (pinus) merupakan pohon dari family Pinaceae yang boleh kita dapati di mana saja dan asalkan daerah itu tanahnya berpasir berkapur, banyak air ataupun yang mempunyai kadar asid cukup tinggi. Kita boleh mencari pokok ini mulai dari Siberia, Scotland, Norway, kepulauan Canary, Filipina, pergunungan Himalaya sampai ke pelosok New Zealand, Brazil dan Chili.

Pohon ini memang popular kerana selain dapat hidup dimana-mana juga mempunyai daya jual yang sangat tinggi dalam industri perkayuan. Semua bahagian pokok cemara boleh dimanfaatkan mulai dari kayu, getah, ranting, biji hingga daunnya mempunyai kegunaan yang bernilai ekonomi asalnya adalah pohon komersil

Pohon cemara adalah salah satu pokok yang berumur panjang kerana boleh mencapai umur sekitar 100-1000 tahun dan bahkan mencatat rekod menjadi pokok tertua di dunia melalui cemara dari spesies Great Basin Bristlecone Pine (Pinus longaeva) yang di tahun 2008 ini berumur 4840 tahun!!!Pokok ini tingginya antara 3-80 meter tetapi rata-rata tingginya 15-45 meter. Pohon tertinggi dari spesies Sugar Pine sedangkan yang terpendek adalah cemara Potosi Pinyon dan Siberian Dwarf Pine.

Jomon Sugi 2000-7000 tahun



Jomon sugi adalah pokok cemara tertua di Jepun ditemui pada tahun 1968, dengan tinggi 25,3 meter dengan kadar 300 m padu dianggarkan usianya antara 2000 - 7200 tahun terletak di Pulau Yakushima bahagian paling utara Jepun 40 minit dengan pesawat dari Lapangan Terbang Kagoshima.

Spruce Ione Norway 9550 tahun



Tingginya hanya 4 meter, namun sebatang pokok sejenis cemara, yang masih hidup di Sweden, diketahui berusia 9.550 tahun. Hidup sejak akhir zaman ais, pokok tersebut tercatat sebagai yang tertua di dunia saat ini.

Spesies pokok spruce Ione Norway ini ditemui pada tahun 2004. para penyelidik menemuinya di sekitar semak-samun di pergunungan pada ketinggian 910 meter di Provinsi Dalarna, Sweden. Pokok ini selalu di gunakan kerana penduduk sering menggunakan sebagai pokok Krismas.

"Usianya yang sangat panjang kemungkinan besar dicetuskan kemampuannya mengklon diri sendiri," ujar Leif Kullman, profesor eologi dan lingkungan hidup di Universiti Umea, Sweden. Batang dan rantingnya memang diketahui dapat bertahan hidup hingga 600 tahun. Kullman menjelaskan, saat batangnya mati, batang baru akan dibentuk dari akarnya sehingga umurnya menjadi sangat panjang.

Pokok ini lebih tua dari pain Bristlecone di White Mountain California yang hanya berusia 5000 tahun.Pain Bristlecone tertua hanya bertahan hidup hingga 7.500 tahun namun tumbuh menjulang hingga 150 meter. Jika umur pain Bristlecone diukur dari garis pohon di rantingnya yang dipantau setiap tahun, umur cemara di Sweden diukur dari jejak radiokarbon di akarnya. Kullman menyatakan pohon yang usianya lebih tua dari 9.550 tahun boleh dikatakan mustahil. Sebab, seluruh wilayah Sweden kemungkinan masih diliputi ais saat itu.sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan